10 Elképesztő sebességrekord: Földön, vízen levegőben

2018. június 04. - Tízes Lista

maxresdefault_1_1.jpg

Elgondolkodtatok már rajta miért ilyen élvezetes gyorsan menni? Van egy hihetetlenül jó érzés bennünk mikor beletaposunk a gázba. Evolúciós szempontból valószínűleg azért alakult ki ez, mert gyorsabban elfutni valami elől vagy valami után jó, az agyunk pedig adrenalinnal és örömmel jutalmaz minket. Ez a fajta jó érzés mindkét nemben egyaránt megvan, de átélése a tesztoszteron hormonhoz kapcsolódik. Épp ezért a férfiak általában erősebben tapasztalják és jellemzőbb rájuk a sebességgel való megszállottság. Ezzel arányosan a férfiak vakmerőbbek is a volán mögött és több gyorshajtáshoz köthető balesetet okoznak

Az emberiséget a kerék feltalálása óta foglalkoztatja a sebesség. Folyamatosan próbálunk egyre gyorsabbak és gyorsabbak lenni. Bő 1 évszázaddal ezelőtt az autók maximum sebessége 20 kilométer/óra volt, míg ma teljesen általános, hogy 140-el, akarom mondani 130-al megyünk az autópályán, de egy Ferrari vagy Porsche már a 80-as években is átlépte a 300-as határt. És persze ezek a számok is gyengék a légi közlekedés fejlődése mellett. Az űrkutatás és az űrhajók mércéjével pedig a repülők is szinte egyhelyben állnak. Évről évre rekordokat döntögetünk és próbáljuk kihozni a maximumot mindenből, ami egy kicsit is hasítani tud, legyen szó autókról, vonatokról, ember nélküli vagy embert szállító repülőkről, űrhajókról vagy szondákról. Rengeteg kategóriában állított fel az emberiség és a mérnöki tudomány sebesség rekordokat. Lássuk mik azok, amik mellett a Halálos iramban sorozat autói egy csapat alvó lajhárhoz hasonlítanak.

 Ha inkább meghallgatnád videó formájában:

 

10 - Szárazföldön

Kezdjük egy egyszerű kategóriával, ami nem más, mint a szárazföldi sebességrekord. Ez hivatalosan az a sebesség, amit kerekeken guruló jármű valaha elért szilárd talajon (a sínen elért maximum később jön).

Az ilyen rekordokat eléggé szigorú szabályok szerint mérik. Az “autónak” egy adott szakaszon kell végig mennie oda-vissza, hogy a mérés biztosan pontos legyen. Ezen a szakaszon aztán megnézik az átlagsebességét 1 kilométerre és 1 mérföldre is.

A kategória győztese a két gázturbinás sugárhajtóművel felszerelt, brit tervezésű ThrustSSC. Az autó 1997-ben állította a mai napig élő rekordot és kis kerekítéssel 1228 km/h-s átlagsebességgel repesztett végig 1 mérföldön. A pályán mindkét irányba sikerült átlépnie a hangsebességet, amivel szintén első volt. Két hatalmas Rolls-Royce turbinát szereltek fel rá. Olyanokat, amiket F-4 vadászrepülőkön használtak. Amikor a rekord állítás közben a csúcsra járatták a gépet, az 18,2 liter üzemanyagot égetett el másodpercenként. Ez átszámolva olyan mintha 5500 litert használna el 100km-en. Derítsétek ki ehhez képest az autótok vagy a család kocsija mennyit fogyaszt.

9 - Utcai autó

A lista elején maradunk még a szárazföldön. A közúton is használható sorozatgyártású autók közül most kettőről is szót ejtek, mert máig szakmai vita, hogy melyikük minősül hivatalosan a leggyorsabbnak. Adott egyrészt a híres Bugatti Veyron 16.4. Pontosabban annak Super Sport verziója, amiből 30-at gyártottak le Franciaországban. Ezek a majdnem 8000 köbcentis motorral elláttott gépcsodák képesek voltak elérni a 431 km/h átlagsebességet, amivel meg is kapták a Guiness rekordot még 2010-ben. A rekordja aztán felfüggesztésre került mert a gyártó végül elektronikusan lehatárolta a kocsik végsebességét 415 km/h-ra és így kerültek a vevőkhöz.

2017-ben aztán jött a svéd Koenigsegg Agera RS, ami jelenleg a Guiness megerősítésére vár. A sorozatgyártás kritériuma is kérdéses, mert bár ebből is 30-at készítettek csak 11-be került olyan motor, ami ki tudja tolni magából a 447 km/h-s sebességet, amivel világcsúcson lenne. Ugye ez a 447 a mért szakaszon oda vissza elért átlag, de amúgy a kocsi az abszolút maximumán 458-cal ment. Elképesztő sebesség egy elképesztő autótól. Csak erről a két kocsiról tudnék még 10 percig mesélni szóval, inkább menjünk is tovább.

8 - Motor

Ha már az autókról beszéltünk illik szót ejteni a két kerékűekről is. A motoroknál érdekesség, hogy 1999-ben a Suzuki Hayabusa lépte át a 300 km/h-s határt. Politikai nyomásra ezután született a gyártók között egy úgynevezett Úriember egyezmény, amiben megállapodtak, hogy nem gyártanak ennél gyorsabb motorokat közúti használatra. Innentől, ha teljesítményben jobb motort készített valaki akkor azt is gyári sebességkorláttal látták el. 2015-ben jött ki a Kawasaki Ninja H2R ami a sima H2 versenypályára szánt változata és ez elvileg képes a 400 km/h elérésére. Jelenleg ezt tartják a világon a leggyorsabbnak. Azért képzeljük el, hogy 400-zal menni még autóban ülve is durva érzés, de motoron, ahol szinte szabadon vagy elképzelhetetlen sebességérzet lehet.

7 - Vízen

A vízi sebességrekord kategória neve önmagáért beszél. A legnagyobb vízi jármű által elért sebesség 511 km/h ami talán nem tűnik brutálisan soknak, de egy fa motorcsónakkal értek el 1978-ban. Ken Warby döntötte meg akkor a rekordot az Ausztrália lelke névre keresztelt csónakkal, amit Sidney-i otthonának udvarában tákolt össze. Ez a sebesség vízen nem egy komolytalan dolog és még ez is gyorsabb bármelyik utcai autónál. Amivel viszont kiemelkedik a többi kategória közül az a 85%-os halálozási arány. 1978 óta például kétszer próbálták megdönteni Ken rekordját és mindkettő a pilóta halálával végződött. Ha már választani kell, egy szuperszonikus autó is biztonságosabb.

6 - Sínen

Próbálok valamiféle logika szerint haladni, szóval mielőtt áttérünk a repülő dolgokra nézzük meg a leggyorsabb sínen közlekedő járművet. Elképesztően bénán hangzik magyarul a rakétaszán, de hát ez a hivatalos fordítás. A rakétaszán egy rakétameghajtású sínen mozgó berendezés, amit főleg a hidegháború alatt használtak mindenféle gyorsulási kísérletekhez. Nincsenek kerekei, hanem fém papucsokon csúszik, aztán ha eléggé begyorsul már légpárna jön létre a felületek között. Ember nélkül még ma is használnak ilyeneket rakéta-alkatrészek tesztelésére. A legfőbb ilyen tesztközpont az új-mexikói Holloman légibázis, ahol felállították a jelenlegi rekordot 2003-ban. A Super Roadrunner névre keresztelt rakétaszán 10 326 km/h-ra gyorsult fel, azaz a hangsebesség 8.4-szeresével ment. Ehhez képest a világ leggyorsabb rendes vonata, a kis 400 km/h-s végsebességével Kínában már nem is tűnik gyorsnak. Bár ezt a rakétaszán menetet nincs utas, aki túlélné.

5 - Repülő pilótával

Érdekes belegondolni, hogy az ember vezette leggyorsabb repülőgép rekordját 1967-ben állították fel. Ez a legrégebbi az összes listában szereplő csúcs közül. Az X-15 egy rakétameghajtású amerikai kísérleti repülőgép volt, amit mindig egy B-52-es bombázóról indítottak el. A 60 években sebesség és magassági rekordokat is állított. 13 útját űrrepülésnek minősítették, mert 80 kilométer fölött szálltak vele. Ezeknek a kísérleteknek az adatai segítettek később elkészíteni az űrhajókat és modern repülőgépeket. Ami viszont nekünk most fontosabb az a gyorsasági rekordja, ami 7270 km/h óra. Ez a hangsebesség 6.7-szerese. Kis visszalépés ugyan a rakétaszánhoz képest, de ezt pilóta vezette, ami fontos szempont.

4 - Légköri repülő

Rekord szempontból külön kategóriát képez a rakétameghajtású repülőtől a leggyorsabb gázturbinás sugárhajtóművel felszerelt gép, ami az SR-71 Blackbird. Az SR-71 az előző X-15-tel szemben a földi atmoszféra oxigénjét használta a hajtóművében nem pedig magával vitte, illetve önállóan, a talajról tudott indulni.

A gépet 1966-ban mutatták be és 1999-ben nyugdíjazták. A felderítő gép a leszolgált 33 éve alatt nem kapott rakéta találatot. A pilótáknak nem is tanítottak elkerülő manővereket, csak hogy gyorsítsanak és emelkedjenek, úgyis otthagynak bármit, amit kilőttek rájuk.

A maga nemében ő is sebesség és magasság rekordokat állított fel. A maximális sebessége, amivel repült 3 530 km/h volt, A hangsebesség 3.3-szorosa. A repülő a maga idejében, de még ma is elképesztő mérnöki teljesítmény. A szerkezete, a kamerái és a navigációja, mint meghaladta korát. Star Wars fanoknak említem meg, hogy a gép navigációs rendszerét R2-D2-nak becézték.

3 - Ember nélkül

A légkörben mozgó repülőgépek leggyorsabbika az ember nélküli HTV2 is egy kísérleti gép volt. A kis nyílhegy formájú repülőt rakétáról indították és 2010-ben átlépték vele a hangsebesség 20-szorosát. Körülbelül 21 245 km/h-s sebességet ért el. Miután a rakétájáról elindult képzeljétek el úgy, mint amikor egyet pattintva kacsáztok egy kővel a vízen. Na ilyet csinált ez a gép is csak a föld légkörébe való belépést használta, pattant egyet, majd siklás közben gyorsult fel. Szegényke két repülést hajtott végre, amiket 30 percesre terveztek, de 9 perc után elvesztették vele a kapcsolatot, mert levált a burkolat és a gép végül az óceánban végezte. Azért szép kör volt mindkettő.

2 - A leggyorsabb embert szállító jármű

Űrhajóknál már fontos megadni egy referenciapontot amihez a sebességet viszonyítjuk, ez általában a rá legnagyobb gravitációval ható égitest. A földhöz képest legnagyobb sebességet valaha elért emberek az Apollo 10 legénysége voltak. 1969-es űrrepülésük során 39 897 km/h-val haladtak miközben jöttek vissza holdról. Ez azt jelenti, hogy másodpercenként tettek meg 11 kilométert. A 10-es igazából nem próbálkozott semmi extrával a többi Apollo küldetéshez képest, még 1%-al sem voltak gyorsabbak a többinél. Az űrrepülés sebességét még olyan dolgok is meghatározzák, mint a hold állása, szóval szimplán jól jött ki a lépés és hozta ki a csúcsot. De még ez a sebesség is eltörpül az abszolút leggyorsabb jármű mellett.

1- Szonda

A legnagyobb sebességet valaha elért ember által alkotott szerkezet a Helios 2-es űrszonda, amit 1976-ban küldtek fel a naprendszer kutatására. Az ő értékét a naphoz viszonyítjuk, ami mellett elhaladva felfoghatatlan 252 792 km/h-s sebességet ért el, ez 70 kilométer másodpercenként. A Földet ezzel a tempóval 9.5 perc alatt tudná megkerülni az egyenlítő mentén. A szondát csak 3.5 éves szolgálatra tervezték és utoljára 1980-ban volt vele kapcsolata a NASA-nak. Ez persze semmit nem vesz el az elért eredményéből.

A bejegyzés trackback címe:

https://tizeslista.blog.hu/api/trackback/id/tr7513993982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.